Založ si blog

Bolo leto, ktoré stálo za to, part one (august 1968)

maliny

 

Prázdniny sa blížili do finále. Teplé leto sa ešte nekončilo. Moja detská myseľ si užívala voľnosť a bezstarostnosť. Na ulici sme boli schopní stráviť všetok svoj prázdninový čas. Neexistoval internet, žiadne PC, žiadna playstation. Televíziu sme pozerali snáď len na Vianoce. Nič zaujímavejšie ako naše spoločenstvo ulice sme nepoznali. Aj keď sme ešte ani len netušili, že dávno pred nami už niekto niečo podobné vyznával, snažili sme sa dosiahnuť rovnosť, bratstvo, slobodu.

 Sloboda boli prázdniny, rovnosť bola daná statusom ulice a bratstvo sme budovali ako najvyššiu hodnotu spolupatričnosti.

Chlapci mali mená Peťo, Paľo, Jano, Martin, Jožo, Vlado. A dievčatá boli sladké, nás maličkých ochraňovali, bola to samá Janka, Ľudka, Soňa, Marta, Vierka.

 Leto osemročného chlapca na asfaltovej ulici, temer v centre môjho mesta, bolo úžasné. Moje sestry by vám to vedeli potvrdiť, ba čo viac, oni by to popísali ako najkrajšiu poéziu svojho života. To náramné mesto sa volalo a volá Žilina.

 Pre mňa to bolo obrovské mesto. Mama sa o jediného syna bála. To mesto predstavovalo hrozbu, z ktorej mala strach. Žila tu ešte len šesť rokov. Otec sa nebál. On ako chlap sa okamžite zorientoval a povedal, niet sa čoho báť. No a moje sestry, staršie odo mňa, boli z mesta nadšené. Ten život za to stál. Nepoznal som vtedy Sládkoviča ale jeho pravdy platili aj vtedy :“Ale tie hviezdy predsi svietili, a pekný život tie kvety žili, a diamant v hrude nezhnije!“.

Keď vám bude ťažko, tak si nalistujte tento neskutočne geniálny záver Maríny a ja ručím za Sládkoviča, že budete plakať. Plakať nad životom. Ale to som nechcel. Je leto, sladké ako maliny a ja ešte nepoznám Sládkoviča.

Ulica ožila vždy ráno pred šiestou. To išli ľudia do práce do chemickej. Tak sme tej fabrike hovorili. No a tesne po druhej ožila druhýkrát, keď sa skončila šichta. Išiel z nej občas štipľavý zápach, čo nás donútil až plakať, ale to sme brali ako súčasť našej ulice. Nikto z toho nerobil vedu. Patrilo to k životu, ktorý bol ako šťastie čo sa trbliece v kvapkách rosy.

Čas. Kto vnímal túto fyzikálnu veličinu keď mal osem rokov? Asi nikto. Kto vnímal politiku keď mal osem rokov? No neviem. Nechcem sa nikoho dotknúť. Ja nie. To leto bolo plné dobrodružstiev, rozbitých kolien, hier a hrejivého pocitu z našej ulice. Pamätáte? Kráľu, kráľu daj vojáčka, varí sa kaša na tanieri zje ju, zje ju Amerika!, vybíjaná, nahánky, na schovky. Ja ani neviem, či sa to dá všetko preložiť do spisovnej slovenčiny. No ale tak naša ulica žila. Atmosféra dospelých sa pretavila do nášho sveta hier. Jedli sme dubčekovské rožky, prestali sme chodiť do školy v sobotu a otec s mamou boli akýsi veselší.

No a to asi na dnes stačí.

 P1010006

Čo nás skôr položí ?

26.03.2020

Som zatvorený doma. Tak mi prikázala vláda. Sledujem život za oknom. A rozmýšľam, či som nariadenia vlády nezobral moc dôsledne. Som doma, ako káže vláda. Pracovať sa mi nedá, nemôžem využívať home office, charakter mojej práce to neumožňuje. Času mám hodne, tak premýšľam. A premýšľanie je niekedy aj na príťaž. Môžete napríklad zistiť, že ľudia majú o [...]

Píšem, píšeš, píše

22.07.2016

Tak si tu píšete. Píše vlastne každý. Aj ten, čo písať nevie a písaniu nerozumie. Veď nerozumiem ani ja. Máme slobodu názoru, ktorá sa prekrýva s anarchiou, tak píšu všetci. Píše Peter, ba i Pavol a neveriaci Tomáš asi najviac. Sme obraz svojej spoločnosti. Kde každý môže mať svoj názor. Hlupák , ba aj ten bez názoru, dokonca aj ten čo si myslí, že má pravdu. [...]

Je lepší utečenec na hranici, či utopenec v špajzi?

18.10.2015

Je lepšie byť zmätený, ako byť zmätok. Je lepšie byť špinavý, ako byť špina. Je lepšie ak ona mešká, ako keď jej mešká. Je lepšie byť s bláznami, ako byť blázon. Je lepšie byť dobitý, ako byť dobytok. Je lepšie pískať si, ako byť vypískaný. Je lepšie sa vyplakať, ako byť vyplákaný. Je lepšie užiť si, ako byť využitý. Je lepšie mať pruhy na tričku, [...]

OSN / Organizácia spojených národov /

USA vetovali palestínsku žiadosť o plné členstvo v OSN. Agresívna politika, zúri Abbás

19.04.2024 10:38

Palestínska samospráva vo štvrtok odsúdila Spojené štáty za vetovanie palestínskej žiadosti o plné členstvo v OSN a označila to za "agresiu", ktorá tlačí Blízky východ k "priepasti".

Spišský hrad

Oprava Spišského hradu sa tak skoro nezačne. Šimkovičová nariadila zopakovať súťaž

19.04.2024 10:30

Úspešný uchádzač vraj neposkytol v zákonnej lehote riadnu súčinnosť a požadované dokumenty.

strategický bombardér Tu-22M3m pád ruského lietadla, vojna na Ukrajine

VIDEO: Zostrelili sme Rusom strategický nadzvukový bombardér, hlási Ukrajina. Moskva priznala stratu

19.04.2024 10:20

Podľa ukrajinskej vojenskej rozviedky (HUR) bol bombardér zostrelený v oblasti 300 kilometrov od Ukrajiny.

bytovka, Čadca

Bytovku z centra Čadce idú zrovnať so zemou. Kam pôjdu jej obyvatelia?

19.04.2024 10:03

Problémový dom chce zdemolovať vlastník, hoci tam stále žijú niekoľkí ľudia. Náhradné bývanie hľadajú ťažko, mesto sa im snaží pomôcť.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 172
Celková čítanosť: 555072x
Priemerná čítanosť článkov: 3227x

Autor blogu

Odkazy