Založ si blog

Bolo leto, ktoré stálo za to, part three (august 1968)

http://www.youtube.com/watch?v=dh1M2-rWePQ&feature=related

Marta Kubišova, v takejto nádhernej zemi sme žili detstvo. Prepáčte, že ešte stále neviem vložiť priamo to video.

 

To leto môjho detstva vôbec prinieslo všakovaké nové, pre nás malých neuveriteľné dobrodružné príhody. V jednej drevenej kôlni, stojacej priamo na našej ulici, sa začalo diať niečo podozrivé, napáchnuté nádhernou vôňou terpentínu. Cez škáry drevených lát nebolo dnu nič poriadne vidieť. Vnútri bola tma. Ale tá vôňa farieb zmiešaná s letným topiacim sa asfaltom, nám nedala spať. Jedného rána sme vystriehli, kto do tej kôlne chodí. Boli to mladí ľudia, vysokoškoláci. Aj oni mali prázdniny a uvoľnené mysle. Pripravovali alegorický voz na letný karnevalový sprievod mestom. Ale aký alegorický voz? Bola to pre mňa hotová Kolumbova Santa Mária, o ktorej mi otec s takou obľubou rozprával. Bola omaľovaná na čierno. Nápisy boli žlté a na bokoch, na najvýraznejších plochách boli pestrofarebné kvety. Mala aj sťažeň a miesto pre kapitána. Voda cez ulicu netiekla. Ťahali ju na kolesách. Keď ju vytiahli bola to neskutočná sláva a radosť. Bola to práca a pýcha ich vlastných rúk. Viala na nej vlajka, vyšívaná, viacfarebná. Pre nás malých, ešte nechápavých, to predstavovalo niečo úplne iné ako prvomájový sprievod, ktorý som absolvoval na otcových pleciach. Vôňu terpentínu mám dodnes uloženú hlboko v pamäti. Dlho to bola pre mňa vôňa letného mesta.

 Ten rok sme si ako deti všimli, že nám v triedach vymenili fotografiu, čo visela nad súdružkou učiteľkou. Otec mi vysvetlil, že máme nového prezidenta. Dali tam generála, ktorý sa s Rusmi zaslúžil o oslobodenie počas vojny. O vojne rozprávala hlavne mama. Jej rozprávanie o vybuchnutých granátoch priamo v ich záhrade, o tom ako črepiny zasiahli ju aj starú mamu, boli pre mňa jedno obrovské dobrodružstvo. Mama mala v tento osudový august štyridsať. Jej zážitky z vojny boli ešte veľmi podrobné. Nebol taký nápor balastných informácii ako máme vôkol nás dnes.

 My sme si plietli Svobodu a slobodu. Žili sme v dvojjazyčnom štáte, kde sme úplne samozrejme rozumeli aj hlásateľom a hercom v televízii, ktorí hovorili trochu inak ako mama s otcom, moje sestry, kamaráti, celá ulica.

 A v samoobsluhe na Masaryčke začali predávať nové, veľké rožky. Ľudia ich okamžite pomenovali po súdruhovi Dubčekovi. Nepoznal som ho. Oťko mi doniesol odznak. Pre mňa bol zlatý, zo žltého kovu. Na odznaku bola podobizeň nosatého chlapa. Ten chlap sa volal Alexander Dubček. Hrdo som so svojím zlatým pokladom utekal na ulicu, predviesť sa pred ostatnými deťmi. Bol som pyšný, že ho mám ako prvý. Ale aj tak som nechápal, kto je to ten súdruh Dubček.

 Mesto bolo vyhriate. Dlho do tmy nás mamy nechali užívať si detstvo. Mali sme jeden druhého, naživo v priamom prenose. Žiadny mobil, žiadne sms. Priateľstvo na dotyk, z očí do očí.

 

No a to by na dnes stačilo.

Čo nás skôr položí ?

26.03.2020

Som zatvorený doma. Tak mi prikázala vláda. Sledujem život za oknom. A rozmýšľam, či som nariadenia vlády nezobral moc dôsledne. Som doma, ako káže vláda. Pracovať sa mi nedá, nemôžem využívať home office, charakter mojej práce to neumožňuje. Času mám hodne, tak premýšľam. A premýšľanie je niekedy aj na príťaž. Môžete napríklad zistiť, že ľudia majú o [...]

Píšem, píšeš, píše

22.07.2016

Tak si tu píšete. Píše vlastne každý. Aj ten, čo písať nevie a písaniu nerozumie. Veď nerozumiem ani ja. Máme slobodu názoru, ktorá sa prekrýva s anarchiou, tak píšu všetci. Píše Peter, ba i Pavol a neveriaci Tomáš asi najviac. Sme obraz svojej spoločnosti. Kde každý môže mať svoj názor. Hlupák , ba aj ten bez názoru, dokonca aj ten čo si myslí, že má pravdu. [...]

Je lepší utečenec na hranici, či utopenec v špajzi?

18.10.2015

Je lepšie byť zmätený, ako byť zmätok. Je lepšie byť špinavý, ako byť špina. Je lepšie ak ona mešká, ako keď jej mešká. Je lepšie byť s bláznami, ako byť blázon. Je lepšie byť dobitý, ako byť dobytok. Je lepšie pískať si, ako byť vypískaný. Je lepšie sa vyplakať, ako byť vyplákaný. Je lepšie užiť si, ako byť využitý. Je lepšie mať pruhy na tričku, [...]

Trump

Porota, ktorá rozhodne o Trumpovi v historickom procese, je už kompletná

18.04.2024 23:26

Porota sa vyberala zo stoviek potenciálnych členov na základe série otázok, ktoré majú zaručiť, že sa budú rozhodovať nestranne.

farmári, poľsko, traktory

Poľskí poľnohospodári nepúšťajú kamióny cez hraničné priechody s Ukrajinou

18.04.2024 21:37

Naďalej tak protestujú proti prílevu lacného obilia z Ukrajiny.

keňa, vojaci

V Keni zahynulo pri páde vojenského vrtuľníka desať ľudí, vrátane veliteľa armády

18.04.2024 20:56

Vrtuľník havaroval krátko po štarte a potom začal horieť.

turecko, zemetrasenie, tokat

Stred Turecka zasiahlo zemetrasenie. Poškodilo niekoľko budov

18.04.2024 20:03

Zatiaľ nie sú správy o úmrtiach alebo vážne zranených.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 172
Celková čítanosť: 554925x
Priemerná čítanosť článkov: 3226x

Autor blogu

Odkazy